Bilden visar endast den utrustning du får, inte hur det kopplas ihop.
Dessa enheter skall lämnas i bostaden vid avflyttning.
Nyinflyttade
All hårdvara skall ligga kvar i fastigheten för den nya fastighetsägaren.
Den nya boende behöver aktivera sina tjänster på www.telia.se/aktivera eller så kan de ringa till kundtjänst på nummer 020 20 20 70 och be dem att aktivera tjänsterna.
Installationen
Den utrustning vi har fått (se bilden ovan) räcker för två TV-apparater.
För att koppla in två TV måste tjänsten "Tvillingabonnemang" aktiveras hos Telia. Detta är gratis och ingår i vårt avtal. även om det ser ut som om det kostar vid aktivering (via Telias hemsida eller via supporten). Det kommer alltså ingen räkning för detta.
Du ska då ha fått två olika koder, en för varje TV-box. Läs mer i Exempel nedan.
Inga extra enheter behöver beställas!
Alla signaler överförs trådlöst till dina enheter.
Det går att ladda hem en app från Telias hemsida som skall göra det lättare att installera. De som försökt använda den upplever stora problem, från att den inte fungerade alls till att den inte fungerade om man kopplade ur kabeln till routern eller fiberkonvertern.
Sammantagen bedömning är att appen inte direkt hjälpt till vid installationen utan följde nedanstående exempel istället.
Exempel:
Grundinstallation
Har du haft installationshjälp är detta redan gjort.
Två TV-apparater
Förfarandet är testat och verifierat av Telia Support.
Uffe Bengtsson
---------------------
Telia support: tfn 020 202070 eller 90200
Vid fel så uppmanas samtliga enskilda boende som upplever ett problem, att själva upprätta en felanmälan via Telias hemsida eller att ringa Telia på 90200. Telias supportavdelning noterar om många boende i samma kvarter anmäler samma problem och upprättar då själva en felanmälan.
Om ni behöver en gratis extra kod till IP-TVbox nr två , gör så här:
Beställ tvillingabonnemang via nätet, eller via supporten.
Supporten kommer då att upplysa er om att det kostar pengar per månad.
Det är fel.. Beställ iallafall.
Vi kommer inte att bli debiterade för det. Det är gratis.
Enligt vår Teliakontakt är det fel uppgifter i det system som visar vårt abonnemang,
och som supporten läser i.
Aktivering, installationshjälp
Aktivera ditt abonnemang. Boka eventuellt hemsbesök av tekniker. Det går även att registrera sig online. Ett gratis hembesök per hushåll ingår i vårt avtal (nu eller senare).
Flera TV-apparater
I abonnemanget ingår ett så kallat tvillingabonnemang. Vi kan använda Telia routern som tv-sändare. Vi behöver då inte köpa en extender till, för att kunna se på två TV. Vi använder då båda extenders som mottagare. Det krävs en TV-kod för varje TV.
Bredband
Teliaroutern kopplas till fiberdosan.
Hemtelefoni via mobilnätet
Tjänsten ingår i abonnemanget, dvs ingen fast avgift betalas.
Beställs via Telia. Din hemtelefon får då ett eget mobilnummer vilket gör det möjligt att använda hemtelefonen även utanför hemmet. Det går dock inte att använda internet.